• Lasse Emil
  • ···
Billeder fra Swoop Freestyle FAI World Championships

En nat i shelter

I en eksplosion af spontanitet besluttede jeg mig i sidste uge for, at tage en overnatning i et shelter ude på Amager Fælled. Jeg kom jo aldrig til Norge i første omgang, så jeg havde lige brug for at afprøve lidt af udstyret og for eksempel mærke hvordan rygsækken var at have på i længere tid.

Jeg fik booket mig ind på ‘Sneppen’-shelteret som ligger i fin gå afstand fra Vestamager metrostation. Det gør man fra Naturstyrelsens hjemmeside.

Shelteret ligger sådan… ude i ingenting. Man går nok cirka 2-2,5 km. ud på Amager Fælled før man kommer til det. Det eneste der sådan lige er i nærheden er en masse køer.

Stien derud er også virkelig en lille bitte sti. Jeg var lige ved at gå forkert på et tidspunkt, fordi jeg tænkte ‘aaarh, det kan ikke være dén vej jeg skal’, men jo. Og på et tidspunkt går stien ind over en mark. Med køer. Som står på stien. Da jeg gik over marken og meget tæt forbi køerne kunne jeg ikke lade være med at tænke på ham som blev dræbt af en ko for et par år siden. Jeg havde rimelig meget nøjeren på.

Det skulle dog vise sig at blive endnu “slemmere”, da jeg skulle hjem. Da var der pludselig også en pisse stor tyr. Som holdt øje med mig og lavede lyde. Jeg var  bange for den. Men den forholdt sig heldigvis rolig og jeg gik i en pæn lille bue uden om flokken, selvom det betød at jeg måtte gå igennem ko-bæ og andre mærkelig ting.

Nå, men tilbage til shelteret.

Det var ret stort. Faktisk var det kæmpe stort. Man kan snildt sove en 20-30 stykker derinde tror jeg. Der var desværre ikke rigtig noget brænde rundt omkring på trods af, at det ligger i udkanten af en skov. Jeg tror lidt, at alt brænde der kan findes allerede er blevet fundet og brugt til bål. Jeg fandt dog lidt og lavede mig et lille bål.

Shelteret er cirkulært og ligger ligesom “under jorden”. Jeg fik faktisk ikke taget et billede af det udefra, for man kan ikke rigtig se det er der. Udefra ligner det bare en lille høj. Man skal helt hen til indgangen (som man kan se på billedet her) for at vide at det er et shelter.

Inde fra shelteret har har man udsigt til Ørestad og solopgangen. Og en masse køer, som faktisk kan komme mega tæt på shelteret. Jeg vågnede på et tidspunkt af nogle meget mærkelige lyde, men fandt så ud af, at det bare var tre kalve som legede lige ude foran shelteret. Falsk alarm.

Med hensyn til temperatur, så var det intet problem. Jeg havde almindelige jeans på, en tshirt og min claw-gear fleece trøje på. Og det var rigeligt. Da jeg skulle sove måtte jeg faktisk sove i underbukser som det eneste. Jeg tror det var fordi shelteret var så godt afskærmet fra vinden. Jeg var i hvertfald nødt til at sove med en åben sovepose hele natten.

Det var dog liiiidt svært at falde ordentligt i søvn. Det første gang jeg sover udendørs, så jeg havde lidt svært ved at falde til ro. Jeg tror måske jeg ville have haft lettere ved at sove, hvis jeg havde ligget på et bjerg med flere kilometer til nærmeste by.

Sjovt nok, så blev jeg da også vækket ved 3-tiden. Af en mand. Hold kæft, et adrenalinrush jeg lige fik der. Jeg havde jo booket shelteret, så jeg havde overhovedet ikke forventet der ville komme nogen. Specielt ikke klokken 3 om natten. Ude i ingenting.

Heldigvis var han vist bare en anden outdoor-agtig fyr ligesom mig, som skulle bruge et sted at sove. Og der var jo massere af plads. Jeg undrede mig bare virkelig meget over at han kom midt om natten og det var egentlig dét, der gjorde mig mest nervøs.

Nå, men han lagde sig heldigvis selv til at sove efter en 20 minutters tid. Og så faldt jeg til sidst også i søvn.

Og bum, så vågnede jeg igen. Klokken var 5.36 og det var pisse lyst. Som jeg nævnte tidligere, så har man udsigt til solopgangen, hvis man ligger med udsyn til shelterets indgang. Jeg var heeeelt smadret. Jeg havde sovet en lille bitte smule inden ham fyren kom, og så igen fra 3.30 cirka til 5.30. Så max 3 timer sammenlagt.

Jeg besluttede mig dog for at bide i det sure æble, stå op og begynde at gå tilbage til Vestamager st.

Fuck, jeg var træt.

Klokken 8 sad jeg dog alligevel på arbejdet i Sydhavnen.

Alt i alt var det ret fedt at være udenfor og komme lidt væk fra alt det man er vant til. Man kan virkelig koble af sådan et sted. Det var dog liiidt kedeligt at være der alene, så jeg ville nok ikke tage mere end én overnatning en anden gang. Men shelteret var imponerende stort, med stor bålplads (med grill-rist) og med en hyggelig udsigt til Ørestad, så alt i alt var det fedt at få prøvet af.