• Lasse Emil
  • Kevin Angelsø
  • Ravi Holst
  • ···
10 ting jeg har nydt ekstra meget denne uge

Mindre Nyhavn, mere København

Wonderful Copenhagen vil ikke længere bruge Nyhavn som galionsfigur, når udlandets potentielle turister skal overbevises om, at slå vejen forbi København.

Det kan måske lyde sært i den almindelige københavners ører. For Nyhavn er blevet et sted, som vi har vænnet os til at vise vejen til, med overraskende få ord og imponerende mange pegende fingre og beskrivende armbevægelser.

Men jeg forstår absolut godt Wonderful Copenhagens beslutning om at skrue ned for Nyhavn i deres reklamemateriale.

For er Nyhavn virkelig vores bedste vinkel og den autentiske oplevelse af København?

Svaret er nej.

Ikke hvis du spørger mig. Faktisk kan det næsten ikke blive mindre københavnsk.

Nyhavn er blevet et sted, hvor den almindelige københavner ikke findes. For der er ingenting for os – mindst af alle en grund til at være der. Det er nærmest kun en flaskehals af langsomtgående turister, som ikke skal nå andet, end at smage danske frikadeller og købe en rav-souvenir, inden den næste hop-on-hop-off-bus – med gratis wifi –  mod Den Lille Havfrue kommer.

Restauranterne og caféerne i Nyhavn lever udelukkende af at sælge danske madklassikkere til priser, som nærmest vil gøre ondt at betale, fordi kartofler og stegt flæsk bare aldrig bliver 140 kroner værd pr. mand hjemme i vores egne køkkener. Og tjenerne taler oftest ikke dansk, fordi de alligevel snart skal hjem igen, når semesterets udvekslingsrejse afsluttes.

MEN DET SER SGU GODT UD PÅ INSTAGRAM

Det gør det. Unægteligt. De mange gamle og skæve bygninger i alverdens farver gør det godt på billeder. Specielt på solsiden med folk der sidder på kanten af havnen, ved siden af at lille skib, og spiser is eller vafler.

Nyhavn er sindssygt instagramvenligt og den udenlandske sult efter billederne kan godt mærkes rundt omkring. Jeg har efterhånden en okay håndfuld billeder på Unsplash, som kan downloades og bruges helt gratis (du kan se dem her, hvis du vil), og der tegner sig et ret tydeligt billede af hvad der hitter.

Mine billeder har samlet 5,3 millioner visninger (pr. juli 2019). Ud af de 5,3 millioner visninger, står Nyhavn-billeder for 3,1 millioner af dem. Med dertilhørende flere tusinde downloads. Nogle gange kan jeg næsten blive lidt grå i maven ved tanken om, hvad jeg kunne have tjent, hvis jeg var blevet betalt pr. download.

Rent fotografisk og instagram-isk, så er Nyhavn den nemme løsning og det er forståeligt nok. Jeg kommer fortsat til at gå en tur derned på skyggesiden for at tage billeder, ingen tvivl om det.

Men det er altså ikke sådan København bør huskes, når man som turist sidder derhjemme i stuen og tænker tilbage. Det vil i hvert fald være ærgerligt.

Jeg har ikke tænkt mig at sidde og opremse eksempler på hvad der er rigtig københavnsk.  Jeg vil bare give Wonderful Copenhagen et skulderklap for at turde, at vende opmærksomheden en anden vej fremover. For det er helt rigtigt observeret, at Nyhavn ikke afspejler København længere. Det er simpelthen bare blevet for populært blandt turisterne og det suger autenticiteten ud.

Jeg kan ikke lade være med at tænke på en historie jeg læste, om en hollandsk blomstersælger i Amsterdam, som måtte lukke sin gamle butik, fordi området den lå i, var blevet så populært blandt turister. Det er rimelig begrænset hvor mange blomster turister køber til hotelværelset.

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

10 ting jeg har nydt ekstra meget denne uge